Tyskie Linie Trolejbusowe
Spółka z o.o.
ul. Towarowa 3, 43-100 Tychy

Centrala: /32/ 217-02-22
Dyspozytor: /32/ 217-67-16
lub 692-631-516

Tyskie Linie Trolejbusowe - nasz tabor NASZ TABOR

Trzon taboru TLT stanowią pojazdy marki Solaris Trollino 12MB zakupione dzięki funduszom europejskim - to aż 15 z 21 wozów eksploatowanych przez TLT. Kolejne 6 trolejbusów to również niskopodłogwe Solarisy Trollino różnych podtypów, zakupione w latach 2002-2008.

Nr boczny Marka, model Rok prod. Sterowanie, silnik Dodatkowe informacje
003 Solaris Trollino 12DC R 2006 oporowy, silnik prądu stałego "Tyszek"
004 Solaris Trollino 12T 2002 IEL, silnik prądu stałego "Jaś"
005 Solaris Trollino 12AC 2004 Cegelec, silnik asynchroniczny  
006 Solaris Trollino 12AC 2005 Cegelec, silnik asynchroniczny "Małgosia"
007 Solaris Trollino 12DC R 2007 oporowy, silnik prądu stałego "Tysia"
011 Solaris Trollino 12DC R 2008 oporowy, silnik prądu stałego  
25 Solaris Trollino 12MB 2012 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
26 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
27 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
28 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
29 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
30 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
31 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
32 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
33 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
34 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
35 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
36 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
37 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
38 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne
39 Solaris Trollino 12MB 2013 Medcom, silnik asynchroniczny baterie trakcyjne

Solaris Trollino 12MB

Wirtualny spacer po trolejbusie Trollino 12MB:

Trolejbusy Trollino 12MB mają 12 metrów długości, ważą 12 350 kg i mogą zabrać na pokład 83 osoby, w tym 28 na miejscach siedzących. Trolejbusy pomalowane są w charakterystyczny dla Tychów zielono-żółty schemat.

Wewnątrz znajduje się 28 miejsc siedzących dla pasażerów, w tym 7 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Miejsce do przewozu wózków zlokalizowane po prawej stronie, naprzeciwko drugich drzwi. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia siedem dużych przesuwnych okien (4 po lewej i 3 po prawej stronie), wyciągi dachowe oraz dwa elektrycznie sterowane szyberdachy, znajdujące się w tylnej części trolejbusu.

Trolejbusy wyposażone są w system dynamicznej informacji pasażerskiej firmy Pixel, który dostarcza pasażerom najważniejszych informacji o trasie przejazdu - wizualnie oraz głosowo. Ułatwieniem dla osób niewidomych jest również zapowiedź na zewnątrz linii i kierunku jazdy. Przystanki lokalizowane są z wykorzystaniem GPS.

Półotwarta kabina kierowcy jest klimatyzowana, wyposażona w podgrzewany fotel ISRI model 6860. Szyby po lewej stronie oraz w jednym skrzydle pierwszych drzwi są podgrzewane. Mimo wielu urządzeń zainstalowanych w kabinie, obsługa pojazdu jest prosta i intuicyjna. Pracę kierowcy ułatwia wiele urządzeń pracujących w trybie automatycznym i niewymagających żadnych interwencji.

System monitoringu obejmuje pięć kamer rejestrujących zdarzenia przed i za pojazdem oraz w jego wnętrzu. Oprócz rejestracji obrazu, nagrywany jest również dźwięk.

Trolejbusy wyposażone są w asynchroniczne silniki firmy Emit Żychlin o mocy 175kW (236KM) oraz falownikowy układ rozruchu firmy Medcom. Dzięki temu jazda jest płynna i dynamiczna. Dodatkowo, pojazdy mogą się poruszać bez zasilania z sieci, dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych Ni-Cd firmy Saft model STH-600. Pozwalają one na przejechanie ok. 6 km w przypadku awarii sieci lub objazdu na linii. Baterie znajdują się pod tylną klapą, jest tam również zlokalizowana sprężarka wirowa o mocy 4kW. Silnik trakcyjny znajduje się w komorze naprzeciwko drugich drzwi. Komora ta jest wyposażona w system detekcji pożarowej. Przetwornica i falownik znajdują się na dachu.

Pojazdy są energooszczędne - przy hamowaniu niewykorzystana energia zwracana jest do sieci i może z niej skorzystać inny trolejbus znajdujący się w tym samym sektorze. Podobna sytuacja jest z ładowaniem baterii trakcyjnych, gdy nie są w pełni naładowane, energia zwracana przy hamowaniu wykorzystywana jest do ich ładowania.

Trollino 12MB wyposażone są w automatyczne pantografy, produkcji czeskich firm Lekov (podstawy pantografów) oraz Esko (drażki pantografów oraz odbieraki). Dzięki temu przełączanie zasilania z sieciowego na bateryjne odbywa się bez konieczności zatrzymania pojazdu i opuszczania kabiny przez kierowcę. W przypadku, gdy podczas jazdy pantograf wypadnie z sieci, sterowany elektronicznie siłownik automatycznie ściągnie pantografy na haki znajdujące się na dachu, co zapobiega uszkodzeniom sieci. W trolejbusach wykorzystywane są ślizgi grafitowe dwóch producentów - polskie firmy Morgan, oraz czeskie firmy CZ Carbon.

Warto zwrócić uwagę na system ogrzewania. TLT, jako pierwszy przewoźnik trolejbusowy w Polsce, zdecydowało się na zastosowanie ogrzewania wodnego zamiast elektrycznego. Schemat jest bardzo podobny do ogrzewania znanego z autobusów, z tą różnicą, że ciecz podgrzewa elektryczny bojler firmy Eltop Praga o mocy 40 kW. W przestrzeni pasażerskiej zainstalowane są trzy grzejniki konwektorowe oraz trzy dwustopniowe dmuchawy. Ogrzewaniem steruje komputer na podstawie analizy temperatury na zewnątrz pojazdu oraz wewnątrz (w sumie badana jest temperatura na pięciu czujnikach). Bojler będzie podgrzewał ciecz z różną mocą (w zależności od decyzji komputera), włączą się przy tym odpowiednio same konwektory, konwektory i I stopień nadmuchu lub konwektory i II stopień nadmuchu. Kierowca nie ma wpływu na moc ogrzewania przestrzeni pasażerskiej, decyduje jedynie o jego włączeniu lub wyłączeniu.